Saturday, January 3, 2009

Autobiografi-Aku Sebuah Tandas

Aku sebuah tandas awam di tepi sebatang jalan raya di sebuah pekan. Aku berasa bangga kerana dapat memberi manfaat kepada orang ramai. Aku memberikan khidmat untuk manusia membuang air kecil atau besar di tempat yang sesuai. Aku dijaga oleh seorang lelaki yang tua dengan penuh tanggungjawab. Lelaki tua itu selalu membersihkan diriku dan sentiasa memastikan aku sentiasa bersih.

Namum begitu, ada juga manusia yang suka mengganggu dan merosakkan aku. Kasihan juga aku melihat lelaki tua yang menjagaku akibat sikap manusia yang tidak bertanggungjawab. Badan aku diconteng dengan benda yang tajam seperti paku atau dawai. Ada juga yang membuang sampah di sekitarku sehingga menjadi busuk dan tidak indah.

Aku tetap menerima apa yang berlaku walaupun diganggu dan dirosakkan. Aku tetap menjalankan tanggungjawab kerana aku percaya setiap kebaikan yang diberi akan dibalas jua suatu hari nanti. Aku tetap akan berada di sini kerana aku percaya dapat membantu orang ramai terutamanya ketika kecemasan.

2 comments: