Friday, January 2, 2009

Autobiografi-Aku Sebuah Layang-layang

Layang layang adalah sejenis permainan tradisional yang digemari oleh kanak-kanak dan orang dewasa. Biasanya layang-layang dimainkan semasa angin bertiup.

Aku ialah sebuah layang-layang diperbuat buluh dan kertas warna. Aku dimiliki oleh seorang budak yang bernama Beng Kong.

Pada suatu hari, angin bertiup agak kencang. Aku dibawa ke padang dan dinaikkan ke udara. Aku berasa sangat seronok kerana dapat terbang tinggi seperti burung sambil menikmati permandangan yang indah. Beng Kong berasa sangat bangga dengan aku.

Tiba-tiba angin bertiup terlalu kencang. Aku berasa sungguh takut dan cemas kerana aku terbang tidak tentu arah. Dengan tidak disangka-sangka, tali yang mengikatku terputus. Aku terus terbang melayang tidak tentu arah. Beng Kong tidak dapat berbuat apa-apa kecuali menjerit kesedihan.

Setelah lama melayang-layang, akhirnya aku tersangkut pada sebatang pokok yang sangat tinggi. Aku tidak dapat turun. Aku terpisah dengan tuan aku. Aku terbiar di situ sehingga kini. Badanku telah rosak dan koyak-rabak. Aku amat sedih dengan keadaan diriku.

No comments:

Post a Comment