Wednesday, April 1, 2009

Catatan Harian-Perkhemahan Tahunan

Tuliskan sebuah catatan harian mengenai perkhemahan tahunan yang disertai oleh kamu.

5 APRIL
Bas tiba di sekilah pada pukul 3.40 petang. Kami memunggah barang-barang yang akan dibawa ke dalam perut bas. Bas bertolak pada pukul 4.10 petang setelah kerja itu selesai dan semua peserta telah menaiki bas.

Kami tiba di Kem Kuala Santap pada pukul 6.30 petang. Seharusnya perjalanan mengambil 45 minit sahaja tetapi oleh sebab jalan raya sesak akibat hujan lebat, perjalanan mencuri banyak masa.

Sebaik saja tiba, Cikgu Wan mengarahkan kami supaya memasang khemah. Bukan main sukarnya kerja-kerja ini kerana hujan dan cuaca semakin gelap.

Taklimat ringkas diadakan selepas khemah siap dipasang. Dalam taklimat itu, Cikgu Zaili menyatakan tujuan perkhemahan yang diadakan khusus bagi pengawas-pengawas itu. Kami juga diingatkan supaya tidak ke mana-mana tanpa kawan. Selain itu, kami juga dilarang bermulut celopar kerana kawasan hutan ini agak keras.

Kami tidur di dalam khemah selepas ceramah motivasi yang tamat pada pukul 11.00 malam.

6 APRIL
Selepas sarapan, kami berkumpul di depan khemah untuk aktiviti pertama iaitu senaman ringan yang dipimpin oleh Cikgu Azmi. Selepas itu, bermulalah acara yang paling mencabar iaitu mengharung sungai.

Kami dibahagiakan kepada 7 kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 7 orang ahli. Air sungai sangat sejuk dan berbatu-batan. Perjalanan menjadi sangat lambat kerana di sesetengah tempat air sangat dalam. Lagipun ada di kalangan kami yang pengecut. Walau bagaimanapun kami berjaya mengharung sungai sejauh 3 kilometer itu dalam masa 3 jam.

Sebaik saja sampai di kem, makanan tengah hari telah tersedia. Kami makan dengan lahapnya kerana kelaparan. Selepas makan, kami menyertai kem motivasi sekali lagi sebelum bertolak pulang pada pukul 4 petang.

14 comments: