Sunday, February 1, 2009

Berita-Sempena Bulan Kemerdekaan

Sempena Bulan Kemerdekaan, sekolah kamu telah menganjurkan beberapa aktiviti yang menarik. Sebagai wartawan majalah sekolah, kamu dikehendaki menulis berita tentang aktiviti-aktiviti yang dijalankan.

RAWANG, Jumaat-Sekolah Kebangsaan Taman Desa telah menganjurkan sambutan Bulan Kemederkaan pada bulan Ogos lalu.

Tujuan Bulan Kemerdekaan ini diadakan adalah untuk menyemai sikap patriotik dalam kalangan murid-murid. Di samping itu, dapat memberi pendedahan kepada murid-murid tentang sejarah kemerdekaan negara. Murid-murid juga dapat dipupuk amalan bersyukur dan menghargai kemajuan yang dicapai oleh negara.

Pada 15 Ogos, upacara perasmian sambutan bulan berkenaan telah dilakukan oleh Puan Guru Besar. Beliau mengingatkan murid-murid supaya berasa bersyukur dapat tinggal di negara yang aman. Kemudian persembahan deklamasi sajak dan koir bertemakan kemerdekaan.

Antara aktiviti-aktiviti yang dijalankan sepanjang bualan kemerdekaan ialah pertandingan pidota, pertandingan menulis esei, pertandingan menulis poster dan pameran sejarah kemerdekaan. Setiap kelas tahap dua telah menghantar peserta bagi pertandingan yang diadakan. Penyertaan murid-murid begitu menggalakkan terutama bagi pertandingan melukis poster dan menulis esei.

Pada acara penutup pada 16 September, Puan Guru Besar telah menyampaikan hadiah kepada para pemenang pertandingan. Hadiah yang disampaikan berupa trofi dan sijil penghargaan. Sebelum bersurai, semua murid diminta melaungkan kalimah “Merdeka” dengan penuh bersemangat.

Diharapkan melalui program sebegini, semangat sayang akan negara sentiasa subur dan berkekalan di jiwa setiap murid. Semangat patriotisme ini amat penting bagi murid-murid yang akan menjadi generasi pelapis negara.

29 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas karangan yang bagus itu :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Thank you....sorry have some grammar mistake,didn't put coma.....but it's ok I like this essay....good luck in future....all the best.....

    ReplyDelete
  7. This were very helpful for me to complete my work...My teacher also praise me for the good essay but I said that I did it by seeing thisπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    ReplyDelete
  8. Medium yang bagus bagi kalangan murid-murid yang Alan menghadapi peperiksaan UPSR

    ReplyDelete
  9. Thank you for being so Versatile with the info you provided

    ReplyDelete
  10. Mantap tiru sini lepastu tunjuk kt cg kata buat sendiri.lpstu dapat markah lebih dgn kena puji uish mmg mantap tq so much haha

    ReplyDelete