Sunday, June 7, 2009

Fakta-Keistimewaan Pokok Kelapa

Tulis sebuah karangan tentang “Keistimewaan Pokok Kelapa atau yang Dikenali Sebagai Pokok Serba Guna”.

Pokok kelapa atau dikenali sebagai “Pokok Serba Guna” banyak terdapat di tepi pantai di Malaysia. Pokok ini merupakan tumbuhan yang berbuah sepanjang tahun. Pokok kelapa juga memberikan sumber kewangan yang penting kepada negara.

Hampir setiap bahagian pokok kelapa boleh digunakan. Batang pokok kelapa yang panjang dan keras itu boleh dibuat titian. Sabut kelapa dapat digunakan untuk membuat tali dan berus. Tempurung kelapa dapat dijadikan tabung dan barang-barang hiasan.

Isi kelapa boleh digunakan untuk membuat kuih-muih yang sedap. Santannya diguna untuk memasak kari. Selain itu, minyak kelapa boleh digunakan untuk memasak, membuat sabun, dan manjerin.

Air kelapa ialah sejenis minuman yang boleh menyejukkan badan. Daun kelapa pula dapat dibuat atap. Selain itu, daun kelapa juga dapat dibuat sarung ketupat. Pelepah-pelepah boleh diikat untuk menjadi penyapu lidi.

Pokok kelapa memang mempunyai banyak kegunaan. Oleh itu, pokok kelapa dikenali sebagai pokok beraneka gunaan. Kerajaan patut menggalakkan penduduk kampung menanam pokok kelapa. Penanaman pokok kelapa bukan sahaja dapat menambahkan pendapatan orang kampung, tetapi memberi peluang kepada orang kampung menubuhkan industri secara kecil-kecilan.

8 comments: