Monday, June 1, 2009

Fakta-Faedah Menyimpan Wang

Faedah Menyimpan Wang

“Sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit.” Itulah pegangan orang yang pandai berjimat-cermat demi masa depan mereka. Wang amat penting dalam kehidupan manusia. Dengan wang kita dapat membeli apa sahaja yang diingini.

Oleh itu, kita hendaklah berjimat-cermat ketika menggunakan wang. Kita boleh menyimpanwang di dalam tabung, bank dan pejabat pos. Sungguhpun pada mulanya wang yang kita simpan itu sedikit, tetapi lama-kelamaan ia akan menjadi banyak. Dengan wang yang kita simpan itu, kita boleh menampung serba sedikit perbelanjaan sekolah seperti membeli buku-buku dan alat tulis.

Setiap hari ibu bapa membanting tulang mencari wang untuk menyekolahkan kita. Kita harus memikirkan betapa susahnya mereka mencari wang. Jadi, dengan menabung, mungkin suatu hari nanti kita dapat membantu pula ibu bapa kita.

Jika kita jatuh sakit atau ditimpa kemalangan, wang yang disimpan boleh digunakan pada saat-saat genting ini. Begitu juga jika kita ingin berniaga. Sudah tentu kita memerlukan modal yang banyak. Wang simpanan kita akan membantu kita menyenangkan perbelanjaan. Hari ini amat berbeza dengan zaman dahulu. Wang adalah segala-galanya untuk kita meneruskan hidup.

Kesimpulannya, tabiat menyimpan wang mempunyai banyak faedah. Tabiat ini haruslah ditanam sejak kecil lagi. Kata pepatah, “kalau melentur buluh, biarlah dari rebungnya.

17 comments:

  1. it is a perfect essay , can I add you in my facebook ? I am a little girl . I am 10 years old this year and my birthday is on 24th of September .

    ReplyDelete
  2. Please write 6 paragraphs, thank you very much.

    ReplyDelete
  3. bak kata pepatah
    not kata pepatah
    bodoh macam boring

    ReplyDelete
  4. πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž

    ReplyDelete
  5. saya suka, tidaklah terlau boring.

    ReplyDelete